מערך שיעור תרגילי קישור עם ובלי מכשירים

מערך שיעור לכיתות ג-יב

שם הסטודנט/ית­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­         תאריך 29.11.2012

כיתה י6  מספר לומדים 16  ענף יחידת ההוראה התעמלות

/מטרות השיעור תנועה במרחב , תיאום בין יחידים בקבוצות , שכלול יכולת האישית       שיעור מס_1__ מתוך___1___

נושא השיעור (שם פעילות הלמידה)  שילוב מיומנויות בתרגילי קישור עם ובלי מכשירים תוך תנועה וברצף, תיאום ללא מגע ועם מגע בזוגות ובשלשות,תנועה במרחב,תרגילי קישור.

תוצר מצופה של השיעור (התלמידים יעשו.., התלמידים יבינו…) התלמידות יקבלו מגוון רחב של שימושים רבים שניתן להשתמש בחפץ

הציוד והעזרים הדרושים לשיעור 16 מזרונים, 4 חישוקים 6 מקלות 4 חבלים סולמות 4 ספסלים.

החלק של השיעור פירוט ברמת הביצוע

(משימות ותרגילים)

שיקול הדעת בבחירת משימה מעברים: ארגון הלומדים, ארגון הציוד, הפסקות יזומות, הפניית שאלות ללומדים ומתן דגשי הוראה ובטיחות
פתיחה המורה מקריאה שמות , הצגת נושא השיעור וסימנים מוסכמים. ·         להכניס את הלומדות לשיעור. ולהכירם בפעם הראשונה.

 

·         הצגת הנושא והסבר עליו משום שזו הפעם הראשונה שהבנות נחשפות לנושא זה.

·         דבר נוסף סימנים מוסכמים נועדו לסייע למורה למשמעת וארגון השיעור.

מהכיתה לאולם האם בחרתן חפץ כלשהו לתרגיל?

 

 

חלק מכין המורה מחלקת את התלמידות לשתי קבוצות, כאשר כל קבוצה עומדת במרחק של שלושה צעדים מהספסל.

המטרה היא לעבור את הספסלים בריצה קלה בכל מיני דרכים לפי מה שהמורה תאמר.

דבר נוסף כל תרגיל מבצעים שלוש פעמים. במקביל יש מוזיקה שמתנגנת ברקע.

1.      הבנות יעברו את הספסלים בריצה קלה מבלי לגעת בספסל.

2.      ריצה בסלאלום.

3.      ריצה כאשר רגל אחת דורכת על הספסל והרגל השנייה דורכת על הרצפה.

·         לאחר מכן המורה מחלקת את התלמידות  לארבעה קבוצות כאשר בכל קבוצה ארבעה בנות בכל ספסל.

1.      ניתור מצד לצד של הספסל.

(רגל רגל, בשני רגלי ביחד.)

2.      ישיבה על הספסל, כאשר הישבן בקצה של הספסל והידיים נתמכות בספסל עולים ויורדים, עם רגלים ישרות או כפופות.

3.      התלמידות עולות ויורדות מהספסל כאשר בו זמנית מנסות לשמור על קצב אחיד בקבוצה האישית ולאחר מכן ביחד כל הקבוצות.

 

המטרה של חלק זה הוא לעלות דופק ולחמם את הגוף לקראת החלק העיקרי של השיעור.

 

ליצור אווירה של הנאה והנעה. המוזיקה נועדה לעלות את המוטיבציה והאנרגיות.

 

 

 

 

לחמם ולהכין את חגורת הכתפיים לקראת התרגיל התנועתי.(חיזוק, חימום)

 

 

העלאת דופק וטמפ' גוף,

תיאום בין יחידים בקבוצה.

שיתוף פעולה במהלך ביצוע התרגיל.

לאתגר את התלמידות

 

מישיבה לעמידה בשני טורים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מחלוקה לשני טורים לארבעה טורים, כל 4 בנות לספסל.

·         כאשר תלמידה מגיעה לספסל השני רק אז יוצאת הבאה אחריה.

 

·         התלמידות יבצעו כל תרגיל שלוש פעמים.

 

·         כאשר המוזיקה מפסיקה להתנגן הקשבה למורה.

 

·         לשים לב כאשר אתן מניחות את כל כף הרגל על הספסל.

 

בזמן הניתור מצד לצד, יש ליישר את המרפקים ולנתר כמה שיותר גבוה.

 

 

המורה תשאל את התלמידות על מה הן עובדות  בזמן שהן מבצעות את התרגיל?

 

הערות חשובות: לשים לב שעולים עם כל כף הרגל על הספסל.

 

בנות שקשה להן בישיבה ליישר ברכיים אפשר לכופף. (תרגיל2)

 

חשוב להקפיד על יישור וכיפוף של המרפק בזמן הירידה- ישור. איזה שריר עובד? (תרגיל2)

 

 

 

 

 

חלק עיקרי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חלק מסכם

 המורה תחלק  את האולם לתחנות של תנועה:

תחנה א: חבלים, סולמות, מזרונים- כל חבל קשור לסולם ומזרון מתחת – מורה תחבר תרגיל קצרצר(  תרגיל תנועתי). שמכיל בתוכו מאוזן עמידת נר בשילוב עם רצף תנועתי.

תחנה ב: חישוקים, מזרונים- חברתי תרגיל תנועתי שמכיל בתוכו מאוזן על ארבע עמידת נר וגילגול לאחור.

תחנה ג: מקלות ומזרונים- חיברתי תרגיל תנועתי שמכיל מאוזן עמידת בטור גלגול לפנים וכו'.

המטרה של שלושת התחנות הללו לתת לתלמידות רעיונות ולהתנסות  בדברים חדשים.

 

לאחר שכולן הבינו מה עושים בכל תחנה, כל זוג בנות מתנסות בכל התחנות.

לאחר מכן מצרפים זוגות לרבעיות וכל רבעיה עושה ביחד , כלומר שומרות על מקצב אחיד.

 

לאחר מכן כל רבעיה מנסה לשכלל את התרגיל התנועתי לכיוון שלה.

 

לקראת רבע שעה של סוף השיעור כל רבעיה מציגה את מה שעשתה.

 

שיחה מסכמת: מורה תתייחס למה שנעשה בשיעור, ותסכם את השיעור עם שאלות מפנות לתלמידות.

השיקול הדעת היה לתת לתלמידות מגוון אפשרויות של תרגילים על מנת לחשוף אותם ומשם הן יפתחו רעיונות משלהן.

 

 

 

 

המטרה שכל אחת תתנסה בחפץ ותרגיש מה הכי נוח ולמה היא מתחברת לבצע איתו את התרגיל התנועתי

הצגת הרצף התנועתי נועד לתת לתלמידות תחושה של מסוגלות ועבודה צוות.

 

 

לתת לתלמידות לשתף את הרעיונות שלהן לשאר הבנות בכיתה.

 

לסיים את השיעור שהושגה המטרה.

 

 

 

 

השיחה נועדה למורה על מנת שהיא תשמע מה יש לתלמידות לומר על השיעור על מנת ששיעור הבא היא תדע מה היא צריכה לעשות ומה לא.

חלוקת הבנות לזוגות.כל זוג בתחנה.

 

 

 

 

 

החלפת תחנות בשריקה של המורה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מזוגות לרביעייה .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מתנועה במרחב לישיבה.

לשמור על שיווי משקל.

להיות יצירתיות ולשלב את התרגילים ואפילו לשנות לתרגילם שיצרתן לבד.

 

 

לשמור על מקצב אחד כאשר עובדים בזוגות או ברביעיות.

 

לבצע תנועה חלקה ושלמה.למשל מאוזן לבצע אותו כשבאמת גלוי לעין מאוזן.

 

 

 

ללמוד מהרעיונות של החברות על מנת ליצור תרגיל שמכיל את כל מה שנדרש מיכן.

 

 

 

 

 

המורה תחמיא לתלמידות על ההשקעה בתרגילים שיצרו וכולם ימחאו כפיים לרביעייה  שביצעה.

 

השיחה נועדה לכך שהמורה תשמע את חוות דעתן של התלמידות וכן תשאל שאלות על מנת שהיא תקבל סוג של משוב על השיעור הנוכחי ותלמד להביא לשיעורים הבאים.

 

שאלות מנחות בהכנת המערך:

מהיכן שאבת רעיונותיך?

התייעצתי עם המורה המאמנת , בנוסף לכך הסתכלתי באינטרנט כל מיני רעיונות של בנות שעשו והעלו ל-youtube.

מה הדברים שהטרידו אותך בהקשר לפיתוח התוכן?

בהתחלה לא הצלחתי להתחבר לסוף דעתה על שהמורה בהקשר של הנושא השיעור, לאחר שהסתכלתי וחקרתי את הנושא התחלתי לאהוב ואף להתחבר לרעיון.

מה הדברים שהטרידו אותך בהקשר של התאמת החומר ללומדים וכיצד פתרת את הבעיה?

תחילה אמרתי לעצמי מה הן כבר יכולות לעשות עם החפץ הרי כל דבר פשוט אפשרי לעשות והבנות ירגישו מה אנחנו ילדות קטנות, אז חשבתי מה אני יכולה לעשות על מנת לשדרג את התנועה עם החפץ לרמה הרבה יותר גבוהה מימה שאפשר על מנת שיאתגר אותן.

 

מה מתוך הדברים שלמדת בכיתה או בקורס אחר סייע לך בהכנת השיעור?

למדתי מקורסים אחרים בעיקר תנועה שצריך לגרום לתלמידות להפעיל את פרי דמיונם וכך לקראת סוף השיעור להציג את מה שעשו וחשבו על מנת שירגישו שמה שהן עשו ועמלו יש תוצר

כיצד תשלבו את נושא המחקר במערך? הרגשתי שעמדת המורה שלי בלטה בשיעור משום שכל הבנות תמיד קראו לי ורצו שאני אבדוק ויראה את מה שעשו ואם הן מה שעשו הוא טוב, דבר זה גרם לי בטחון והרגשה טובה שהן חפשו את ההתייחסות שלי על מה שהן עשו. דבר נוסף הרגשתי בנוח בשיעור מבחינת מה שלמדתי כי הייתי בטוחה בעצמי וביכולות שלי והרגשתי שמה שאני מעבירה היא מתאימה לרמה שלהן כך שהן לא יכלו לומר מה זה הדבר הזה וכו' זה גרם להם לחשוב ולפתח את זה לכיוון שלהם.